Analysuppgift  

Jag har valt att börja med en reklam fungerar bra.

Det är sd valfilm inför valet 2010. När man ser filmen får man se en äldre svensk kvinna som väldigt tydligt framställs som rädd och oskyldig. Kvinnan är på väg till någon slags a-kassa/pensionskassa och blir omsprungen av ett gäng invandrar damer med flertalet barnvagnar. Invandrardamerna blir framställda som egoistiska och det känns som att de inte respekterar den Svenska kvinnan. Budskapet som sd vill skicka är att invandrare är inte bra, de utnyttjar våra a-kassor och respekterar inte oss Svenskar. Sd’s slutsats=Invandrare är många, föder många barn, ”läskiga”, tar våra pengar och respektlösa.

Syftet med reklamen är enkelt, att bygga upp fördomar mot invandrare från mellanöstern/muslimer och att rösta på Sd eftersom de vill skära ner på invandringen. Sd hoppas och förväntar väl sig att vinna röster genom denna kampanj.

Målgruppen är de Svenska invånarna  eftersom det är de som ska rösta, argumentet man använder för att locka ”kunder”/röster är skrämselpropaganda med olika fördomar som nämnt tidigare.  Jag tror att reklamen fungerar, den har givit sd så oerhört mycket uppmärksamt och i deras fall så är all uppmärksamhet och reklam bra reklam. De har vunnit oerhört röster och nya mätningar visar en kraftig ökning från valet 2010, om mätningen stämmer skulle alltså sd vara de 3’e största partiet i hela Sverige. Så jag vill påstå att reklamfilmen har blivit succe för Sd trots alla som har kritiserat den.  Filmen är väldigt extrem och den är väldigt lätt att komma ihåg! Jag tror även det är lätt för pensionärer att relatera till pensionären och därför kanske rösta på sd.

Filmen i sig är oerhört rasistisk och skrämmande det är ju inte två bra egenskaper för en reklam precis, men som sagt jag tror definitivt att sd har tjänat på detta trots en skrämmande reklamkampanj.  Så den är alltså en bra reklam fast ändå inte.
Filmen bygger mest upp fördomar mot muslimska kvinnor, eftersom man inte ser dem (de är täckta i burkor) kan de lättare framställas som ”lä

Reklamfilmen fick inte vara deras valfilm och blev bannlyst, det lockade stora disskutioner i media och filmen är den mest sedda valfilmen i Svensk historia.

Slutsats:Utifrån Sd’s perspektiv så har det varit en oerhört gynsamm reklamfilm även fast den blev bannlyst i rikstagen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *